Huis van Eden

Mijn foto
Tremelo, Vlaams-Brabant, Belgium
Merkte je, nadat je reeds hulp gezocht had, dat praten alleen niet voldoende was, dan kan ik wellicht iets voor jou betekenen. Ik begeleid jou door aangepaste yoga-, ademhalings-, relaxatie-, meditatie en creatieve oefeningen te geven naar gelang je noden. Ook kunnen Reiki sessies aan te pas komen. De verschillende workshops aan de welke je kan deelnemen hebben een sterk helend effect op het lichaam, de emoties, de psyche en op spiritueel vlak. Hou ook mijn website www.huisvaneden.be in 't oog voor de gastactiviteiten. Elk gastactiviteit is een mooie aansluiting op mijn werk en op jouw welzijn. Ben je geïnteresseerd? Neem gerust contact op.

zaterdag 28 november 2015

Hoe yoga en meditatie mijn leven veranderden

In april 2013 verdween mijn jonge kat Ramses. Toen ik naar hem op zoek ging, viel het mij op dat er veel meer katten op korte tijd verdwenen waren. Allemaal uit dezelfde buurt.

Ik heb in die tijd heel hard voor mijn kat, en de andere katten, gestreden. Ook heb ik een klacht bij de politie ingediend. Andere mensen hebben toen mijn voorbeeld gevolgd. Wat ook mooi was, ondanks deze moeilijke dagen en weken, is de solidariteit die in de straat ontstond!


Op FB heb ik toen het onderstaand artikel geschreven.




***   ***   ***


Zoals beloofd schrijf ik neer hoe ik de link leg tussen de spoorloze verdwijningen van de katten met yoga. Toen ik begon te schrijven merkte ik dat dit een lange tekst werd.

30 jaar geleden kwam ik voor het eerst in contact met yoga en meditatie. Het was niet voor mijn plezier dat ik er aan begon, maar uit noodzaak. Wat ik toen niet besefte was, dat dat de start luidde voor een avontuurlijke, boeiende en zeer mooie ontdekkingsreis. Een ontdekkingsreis naar mijn innerlijke wereld.
De mens is een complex wezen dat steeds in evolutie is. Het is een nooit eindigende reis waarbij je wijze mensen ontmoet als gemene mensen en alles wat er tussen deze twee uiterste is. Men is nooit volleerd.

Gaandeweg leer je dankzij yoga, meditatie en de gebeurtenissen in je leven, je kracht kennen, je talenten, je zwakheden, je sterke kanten, je ontwikkelt wijsheid, je leert je lichaam beter kennen, je krijgt inzicht in je denken, voelen, handelen. Je intuïtie en je dromen beginnen duidelijker en helder te zijn. Met vallen en opstaan leer je je intuïtie te volgen. Hierbij ontwikkel je moed.

Je intuïtie zegt je dat je naar rechts moet draaien, maar de massa draait naar links. Omdat je niet durft te vertrouwen op je intuïtie ga je naar links zoals iedereen, maar jij valt en je bezeer je. De volgende keer kom je in een gelijkaardige situatie en je intuïtie zegt dat je naar rechts moet draaien. Ondertussen heb je wel geleerd dat je niet met de massa moet meegaan, maar wat met je familie? Die gaat rechtdoor en omdat je nog niet durft je eigen weg te gaan, volg je het pad van je familie. Je valt. Je hebt pijn. De derde keer dat je in een gelijkaardige situatie bent en je intuïtie zegt “ga naar rechts” dan ga je rechts en wonder boven wonder je voelt je goed en alles valt op zijn plaats. Zo ontwikkel je moed, zelfstandigheid en leer je te vertrouwen op je intuïtie.

Na vele jaren yoga en meditatie besef je op een dag dat je je verbonden voelt met alles wat leeft: dieren, planten, mineralen en ja natuurlijk ook mensen. Je weet niet wanneer die verbinding ontstaan is, maar het is er gewoon. Dat is heel fijn want het brengt meer kleur in je leven. Je krijgt meer kansen om vreugde te ervaren.

Er is een periode geweest waar ik K.O. geslagen werd door de gebeurtenissen in mijn leven. Ik lag in de zetel volledig in shock door alles wat mij overkwam. Opeens voelde ik een prachtige stroom van troost naar mij toekomen. Een soort troost dat geen enkel mens je geven kan. Plots besefte ik dat die troost mij gegeven werd door mijn kattin die ogenschijnlijk lag te slapen op de armleuning van de zetel. Op een andere dag besefte ik dat de kater een deel van mijn ziekte op zijn schouders nam om mij van de pijn te verlichten. Toen ik met hem naar de dierenarts ging kon ik zo zeggen waar de kater pijn had tot grote verbazing van de dierenarts. Hij is trouwens altijd heel verbaasd geweest door de hechte band die ik met mijn katten heb. Ik kan je verzekeren dat wanneer je heel bewust die magnifieke momenten beleeft met je huisdieren, dan kan je alleen maar dankbaar zijn dat zij hun leven met jou willen delen. Je kan dan ook niets anders dan loyaal zijn t.o.v. hen. Je laat toch ook je beste vriend(in) niet in de steek wanneer hij/zij door een moeilijke fase gaat? Zo ook met je huisdieren.
Wat yoga je ook leert is focus, vastberadenheid, doorzettingsvermogen en liefde. Heel veel liefde. Zoals ik in een eerder artikel heb geschreven, is yoga een pakket van richtingsaanwijzingen. Jammer genoeg blijven velen steken bij de asana’s (lichaamshoudingen).

Je leert ook om je niet te laten wegmaaien door je emoties. Natuurlijk voel je verdriet, angst, boosheid, enz. en het is goed dat je ze voelt en ze uit, maar je blijft er niet meer in steken. Emoties halen je uit je kracht. Dankzij yoga leer je technieken (asana’s, mantra’s, ademhalingstechnieken, meditatie vormen, creatieve visualisatie oefeningen) die je helpen om sneller weer in je kracht te komen. Je leert het leven te aanvaarden zoals het is. Je leert in overgave te leven (dit is het spiritueel thema van de 5de chakra!). Dit is niet gemakkelijk wanneer het niet gaat zoals je het wenst, maar toch leer je het leven te aanvaarden zoals het komt en de universele wetten te respecteren. Wanneer je hartbewustzijn zich ontwikkelt (spiritueel aspect van de 4de chakra) wil je meer intuïtief leven. In het begin vraag je om intuïtieve leiding en helder zicht (6de chakra) maar wanneer er “slecht” nieuws is of er veranderingen in je leven hierdoor zouden komen, klap je dicht, je sluit je hart (4de chakra). Dat maakt deel uit van je evolutie proces. Zo daagt het leven uit je om jezelf beter te kennen, jezelf te aanvaarden.

Door de verdwijning van mijn kat, heb ik ook verdriet, angst voor hem en woede gevoeld. Ik heb ook een email gestuurd naar een vriendin met “boehoe, ik voel mij verdrietig” en “grrrrrr, ik voel woede” en “zucht, ik ben mijn hoop en vertrouwen kwijt”. Wanneer ik pijn begon te krijgen op een bepaalde plek in mijn lichaam, wist ik wat het betekende en heb ik de juiste kriya hiervoor gedaan en de pijn verdween. Wanneer ik op een andere lichaamsdeel pijn kreeg en mij afvroeg wat het betekende, kreeg ik het inzicht dat ik nu wat gas mag terugnemen en toen mijn lieveling sering eens extra haar overheerlijke bloemige parfum naar mij stuurde, herinnerde het mij aan dat ondanks alles ik van de kleine en mooie dingen des levens mag genieten. Het doet geen afbreuk aan mijn strijd om een halt te roepen aan die afschuwelijke praktijk dat onze katten wordt aangedaan. Ik ben ook heel diep in mijzelf moeten duiken om het sjamaan/lichtwerker/healer aspect in mijzelf naar boven te halen – en vooral te aanvaarden (!). Door niet alleen op het werelds vlak te werken, maar ook op het energetisch vlak, heb ik iets op gang gezet. Mensen hebben hun tuinen en schuren voor mij open gezet opdat ik in alle hoeken en gaten kon zoeken naar mijn kat. Andere mensen spreken mij spontaan aan en vragen of Ramses ondertussen terug thuis is en zo niet dat ze mee verder uitkijken, anderen zeggen mij spontaan : “kan ik een paar affiches krijgen om die te gaan uithangen aan de vensters bij familie en vrienden die ook in de buurt wonen”, anderen helpen mee zoeken en bellen mij wanneer ze een witte kat hebben gezien. De wijkagent doet wat hij kan. Wanneer mijn innerlijke stem mij vroeg of ik ook voor de andere katten zou willen spreken, was mijn antwoord positief. Op het moment dat ik volmondig “ja” zei, heeft het Universum alles in het werk gezet, om de juiste persoon op mijn pad te zetten. ’s Anderendaags stond een onbekende man aan mijn voordeur. Hij bleek een journalist te zijn. Zo werkt het Universum.

Op spiritueel vlak kan je ook dagelijks iets doen zonder dat je hiervoor uren moet voor uittrekken. Je hoeft niet elke dag een uur of meer op je matje te zitten om yoga te doen. Indien jij bijvoorbeeld ook een hond hebt, kan je tijdens de wandeling een bepaalde ademhalingstechniek toepassen (zie de ademhalingsworkshops die ik geef), of een mantra zingen met of zonder een discrete mudra (handpositie). Ook achter je bureau kan je een ademhalingstechniek toepassen volgens het doel dat je voor ogen hebt of gedurende een paar minuten een mudra aanhouden of innerlijk een mantra zingen. Bidden vanuit je hart kan je altijd en overal doen. Je ademhaling heb je ook altijd en overal bij de hand. Je meditatie kan zowel 1 minuut duren als 1 uur.

Ik vind de reactie van Cindy die op min FB-pagina over haar ontvoerde bulldogje Mikey schreef, geweldig. Zij heeft dagelijks gebeden totdat zij haar hond terugkreeg. Ze heeft dagelijks die energie vanuit haar liefde voor haar hondje uitgestuurd. Soms staat het lot niet volledig vast en krijg je een marge om het lot om te buigen. Dat doe je vanuit je liefde - 4de chakra (zie opleiding een reis door je chakra's).

Dat allemaal wens ik jou te leren in healing/yogatherapie en tijdens de verschillende workshops, zodat je meer en meer in je eigen kracht groeit en jouw spiritualiteit ankert in je dagelijks leven.

Haat roept haat op. Woede roept woede op. Liefde laat je intuïtie spreken. Liefde brengt Licht daar waar er donkerte heerst. Liefde brengt hoop. Liefde kan bergen verzetten.


 Ramses werd vermoord op 26 april 2013









Op heel korte tijd werden 7 katten in de straat vermoord. We hebben nooit geweten wie de katten doodde. Maar de verdwijning van katten is gestopt op het moment dat het artikel in de krant verscheen.

Ik hoop dat mensen die huisdieren hebben, de verantwoordelijkheid en de moed vinden om op te komen voor hun huisdieren, en niet denken "och 't is maar een dier: we zullen maar een ander nemen".

In die zelfde periode werd een hond in Gent vergiftigd. Zijn baasje is ook naar de politie gestapt om een klacht in te dienen.

Einde.
Juni 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten